Idag finns det möjligheter som inte fanns för bara något årtionde sedan tack vara internet, och det är fler och fler som använder blogg och sociala medier som inkomstkälla. Det finns ett fåtal som kan leva heltid på att blogga, och många fler som använder nätet för att få en extrainkomst. Oavsett om du bara vill tjäna lite extra pengar på din hobby eller en dag kunna vara internetföretagare, så finns det några grunder som du bör följa för att maximera dina chanser.
Välja ett ämne
Kända bloggare, som Blondinbella, har en livstilsblogg. En livstilsblogg är en blogg som handlar om vardagslivet. Det är många, särskilt unga tjejer, som drömmer om att kunna leva på sin livsstilsblogg, men mycket få som lyckats. De få livsstilsbloggare som kan leva på sin blogg, i kombination med andra sociala medier, skriver egentligen inte om sitt vardagsliv, utan om ett vardagsliv med plusmeny – vissa delar är sanna, andra är förskönande. Flera av bloggarna, som Bianca Ingrosso, kommer också från en känd familj, vilket underlättar möjligheten till publicitet. Men majoriteten som lever på att blogga skriver inte om sig själva och har inte heller kändisbakgrund (vilket är goda nyheter för de flesta av oss), utan bloggar om smala ämnen som miljövänligt resande, bakning för glutenintoleranta eller om hur du odlar vindruvor inomhus. Ju mindre och mer nischat ämne, desto bättre.
Varför nicha bloggen?
Det är viktigt att förstå vad man håller på med för att lyckas. Det är lätt att tro att en stor blogg som behandlar allt från hunddagis och nyttiga pannkakor, till bilköp och cykelhjälmar vore bättre, då det alltid finns en artikel som passar besökaren, men det är faktiskt tvärt om. Om din blogg handlar om allt möjligt kommer du få mindre besökare av två anledningar: surfare och sökmotorer. Tänk på hur du själv brukar göra då du surfar: du letar efter något särskilt och kommer då surfa in på den sida som verkar ha med ditt sökord att göra. Om du letar efter bra hundraser som första hund, är det troligare att du väljer en blogg som bara handlar om hundar, än en blogg som handlar om allt.
Den andra anledningen är hur sökmotorer som Google fungerar. En sökmotor kommer premiera den hemsida som har sökordet både i aktuella artiklar och i domännamnet. Om sökmotorerna inte gillar din sida kommer du inte få några besökare.
Företagare
För att lyckas med din blogg bör du också anamma ett slags företagstänk: en företagare lägger inte en massa tid på det som inte gynnar företaget, på samma sätt måste du tänka på din blogg. Blogga inte om ämnen som verkar ge dålig respons, utan satsa på ämnen som besökarna efterfrågar. Tänk också på att även bloggare måste betala skatt och följa skatteverkets regler.