Som du säkert redan vet så är ett specifikt och attraktivt ämne och regelbundna inlägg två av de grundläggande faktorerna bakom en lyckad blogg. Att kunna intressera en publik för det du skriver om är A och O och konkurrensen är stenhård. Därför är det viktigare än någonsin att ha ett ämne som du är duktig på och som är unikt, antingen då det är ovanligt eller då du har ett tillvägagångssätt som är originellt.
Hur många engagerande inlägg du än gör så kommer du dessvärre ingenvart utan följare, och det är något som du måste jobba hårt på. Marknadsföringen är essentiell för en framgångsrik blogg men då det kräver att du ägnar mycket tid åt den riskerar du att förlora energi på själva bloggandet. Att anlita en marknadsplattform som ungapped.se, där du kan få hjälp med saker som strategiupplägg och design, nyhetsbrev och kampanjer är därför en mycket god investering för att du ska lyckas inom den konkurrensfyllda bloggvärlden.
Kommunicera och signalera
Oavsett vad din blogg handlar om så är det viktigt att du gör regelbundna inlägg och att du kommunicerar med dina läsare. Genom att läsa deras kommentarer kan du få mycket värdefull feedback om vad du gör bra eller dåligt. Lär dig att hantera nättroll genom att inte reagera med aggressivitet, vilket både är vanligt och förklarligt, utan uppmuntra istället till tålamod och gemenskap…ett ruttet äpple kan så lätt förstöra hela skörden. Ett bra tips är att avvärja eventuella attacker med lite humor, utan att hötta med näven, och att inte ta trollen på det allvar som de försöker kräva.
Du kan skapa engagemang på flera sätt, och ett sådant är att organisera fototävlingar med ämnen från allt mellan himmel och jord. Priset behöver inte kosta något utan istället vara att vinnarbilden får ligga på förstasidan i en vecka, med ett tack från dig själv. Andra tips på att engagera följarna är att fråga om deras åsikter i enkäter eller att låta dem rösta på olika alternativ i diverse frågor.
Hur du blir upptäckt
Många bloggare har lyckats genom att hålla sig framme hela tiden; det finns en hel del kända bloggprinsessor som bland annat marknadsför sig genom att se till att synas i skvallerpressen och på röda mattor, utan att egentligen ha gjort något annat än att blogga mycket om kul och intressanta ämnen. Det finns också många celebriteter som bloggar och som fått stor hjälp av sitt redan existerande kändisskap. Faktum är att det till och med har gått så långt att många kändisbloggare granskas för att ha sålt produkter via sina inlägg, vilket visar vilket stort inflytande de har.
För dig som är mer anonym så finns det mycket som du kan göra för att också få en stor publik, men det kräver en smart marknadsföring och massor av eget engagemang. Vem vet, kanske är det du som står på röda mattan nästa år?